6

15 filmów roku 2009

15 filmów roku 200915 filmów roku 2009

Początek nowego roku zawsze sprzyja podsumowania starego roku. Również nasza redakcja postanowiła zrobić takie podsumowanie. Specjalnie dla Was wybraliśmy 15 naszym zdaniem produkcji, które powinny zasługiwać na uwagę każdego widza. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy przede wszystkim produkcję, które w jakiś sposób zaskoczyły, do których z przyjemnością wraca się po kilku miesiącach.

Zapraszamy do zapoznania się z 15 filmami roku 2009, które należało obejrzeć.

  • Reklama

Gomorra

Kadr z filmu GomorraKadr z filmu Gomorra

Premiera: 16.01.2009

Reż: Matteo Garrone

Opis: Władza, pieniądze i krew – oto wartości, z którymi mieszkańcy prowincji Neapolu i Caserty stykają się każdego dnia. Nieważne, czy jesteś krawcem, absolwentem wyższej uczelni czy nastolatkiem, któremu wydaje się, że żyje w gangsterskim filmie. Twoim światem rządzi wszechobecna Camorra. Jej zasady są proste. Jeśli je złamiesz, czeka cię śmierć.

Info: Europejska produkcja, która spodobała się zarówno fanom kina bardziej komercyjnego jak i usatysfakcjonowała wszystkich szukających w kinie czegoś więcej niż proste strzelanki. Opowieść o kilku gangsterach oraz społeczności Neapolu, które nie wyobraża chyba sobie życia bez mafii. Kilka smaczków (choćby suknie szyte dla amerykańskich gwiazd) sprawiają, że zupełnie inaczej patrzymy na mafijne organizacje przestępcze.

Obywatel Milk

Kadr z filmu Obywatel MilkKadr z filmu Obywatel Milk

Premiera: 23.01.2009

Reż: Gus Van Sant

Opis: Kiedy w 1978 zamordowany został Harvey Milk, świat stracił jednego z największych wizjonerów i przywódców walczących o sprawiedliwość.

Info: Ten film nigdy nie zwróciłby naszej uwagi gdyby nie świetna gra aktorska Seana Penna. I to właśnie z tego względu postanowiliśmy przede wszystkim włączyć go do naszej listy. Aktor, który dotychczas był znany z ról twardych facetów w wyjątkowo przekonujący sposób potrafił zagrać… geja. Na uwagę zasługuje również fakt pokazania amerykańskiego społeczeństwa i sposób funkcjonowania tamtejszej demokracji w końcówce lat 70-tych.

Opór

Kadr z filmu OpórKadr z filmu Opór

Premiera: 23.01.2009

Reż: Edward Zwick

Opis: Zrealizowana z imponującym rozmachem opowieść o żydowskich partyzantach walczących podczas II Wojny Światowej w lasach Puszczy Nalibockiej, na terenie dzisiejszej Białorusi. Przez kilka lat z powodzeniem wymykali się hitlerowcom, a w sercu puszczy stworzyli świetnie funkcjonującą tajną osadę dla żydowskich uciekinierów.

Info: Może to strasznie kłamliwy film, może to gniot roku, ale tego, co zrobił w polskich kinach na początku roku nie sposób ominąć. Przez nasz kraj przelała się fala krytyki, niektórzy apelowali nawet o wprowadzenie zakazu wyświetlania tej produkcji. My chcieliśmy, aby projekt znalazł się na naszej liście również z tego względu, iż po raz pierwszy od dawien dawna pokazano żydów, którzy nie tylko przyglądali się spokojnie śmierci własnego narodu, ale także walczyli. Nie oceniamy go jako dzieła, to zadanie należy do was.

Ciekawy przypadek Benjamina Buttona

Kadr z filmu Ciekawy przypadek Benjamina ButtonaKadr z filmu Ciekawy przypadek Benjamina Buttona

Premiera: 6.02.2009

Reż: David Fincher

Opis: Opowieść o człowieku, który przychodzi na świat jako osiemdziesięciolatek i stopniowo młodnieje. O człowieku, który – podobnie jak my wszyscy – nie potrafi zatrzymać upływu czasu. Jego osobistą historię, osadzoną w Nowym Orleanie, śledzimy od końca I Wojny Światowej w 1918 roku aż po XXI wiek, przeżywając jego los równie niezwykły, jak bywa los każdego człowieka.

Info: David Fincher zrealizował produkcję, która przez wiele lat wcześniej wydawała się nie do nakręcenia. Odtworzył niezwykłe losy postaci stworzonej przez F. Scotta Fitzgeralda. To taka zupełnie inna wersja Forresta Gumpa, który był znany tylko dla okolicznej ludności. Brad Pitt i Cate Blanchett pokazali, że nie tylko świetnie wyglądają, ale potrafią bardzo dobrze grać. Szkoda tylko, iż Oscarów tak mało.

Slumdog.Milioner z ulicy

Kadr z filmu Slumdog. Milioner z ulicyKadr z filmu Slumdog. Milioner z ulicy

Premiera: 27.02.2009

Reż: Danny Boyle

Opis: Jamal, mieszkaniec slumsów Bombaju, w wieku 18 lat bierze udział w hinduskiej wersji “Milionerów”. Od finałowej wygranej dzieli go ostatnie pytanie, jednak zanim zdąży na nie odpowiedzieć, aresztuje go policja. Funkcjonariusze chcą się dowiedzieć jak chłopak może wiedzieć tak dużo. Jamal opowiada prawdziwą historię dzieciństwa, przemocy i miłości swojego życia. To ulica była jego szkołą. Szkołą przetrwania…

Info: Jeśli nie oglądaliście tego filmu należy jak najszybciej iść do wypożyczalni i zobaczyć nową produkcję Danny’ego Boylea. Przewrotna opowieść o zwykłym mieszkańcu slumsów, który opowiada swoje niezwykłe losy. Film, który śmieszy, bawi oraz zmusza do łez. Istnieje jeszcze inna strona medalu tej produkcji. Sukces filmu nie przyniósł odmiany losu młodych indyjskich aktorów, którzy wciąż żyją w slumsach.

Watchmen: Strażnicy

Kadr z filmu Watchmen: StrażnicyKadr z filmu Watchmen: Strażnicy

Premiera: 6.03.2009

Reż: Zack Snyder

Opis: Akcja filmu „Watchmen” osadzona jest w alternatywnej Ameryce roku 1985, kiedy to przebrani w kostiumy super-bohaterowie są częścią społeczeństwa, a „Zegar Sądu Ostatecznego” – wyznaczający poziom napięcia między USA a Związkiem Radzieckim – stale pokazuje pięć minut do północy. Członek samozwańczej straży obywatelskiej, Rorschach rozpoczyna intrygę mającą na celu zabicie i zdyskredytowanie wszystkich byłych i obecnych super bohaterów. Łącząc siły ze swoim byłym legionem – rozwydrzoną grupą emerytowanych super bohaterów, z których tylko jeden posiada prawdziwą moc – Rorschach wpada na trop zakrojonego na szeroką skalę spisku, który ma związek z przeszłością i może mieć katastrofalne skutki na przyszłość. Misją Strażników jest czuwanie nad ludzkością… ale kto czuwa nad nimi?

Info: Dla części naszej redakcji jest to najbardziej niedoceniony film roku. Jedna z lepszych ekranizacji komiksu, która mimo wszystko sukcesu nie mogła odnieść. To nie jest zwykła, prosta historia, w której mamy tylko dobrych i tylko złe postaci. Tutaj przeplatają się wątki dobra i zła, tutaj nie jesteśmy do końca pewni, kto jest dobry a kto zły. Wszyscy za to powinni obejrzeć czołówkę filmu, która jest bodajże jedną z najlepszych czołówek filmów pełnometrażowych.

Gran Torino

Kadr z filmu Gran TorinoKadr z filmu Gran Torino

Premiera: 27.03.2009

Reż: Clint Eastwood

Opis: Walt Kowalski, weteran wojny w Korei i zapiekły rasista z krwi i kości o stalowej woli, żyjący w świecie, który nieustannie ulega zmianom, zostaje zmuszony przez sąsiadów-imigrantów, którzy wraz ze swoją rodziną wprowadzili się po sąsiedzku, do trudnej konfrontacji z własnymi zadawnionymi uprzedzeniami. A wszystko zacznie się od klasycznego samochodu Kowalskiego – Gran Torino z 1972 roku.

Info: Niezwykły film Eastwooda z akcentem polskim. Opowieść o prostym zwyczajnym weteranie wojennym, rasiście, któremu przyjdzie żyć w okolicy pełnej imigrantów. Choć początkowo nie pała do nich sympatią wszystko zmienia się na skutek jednego wydarzenia, które odmieni losy wszystkich bohaterów. Na dodatek przewrotna końcówka, której chyba nikt się nie spodziewał.

Zapaśnik

Kadr z filmu ZapaśnikKadr z filmu Zapaśnik

Premiera: 20.03.2009

Reż: Darren Aronofsky

Opis: Poruszająca opowieść o Randym “The Ram” Robinsonie (Mickey Rourke), gwieździe wrestlingu – brutalnej i widowiskowej odmiany zapasów, którego spektakularna kariera została nagle przerwana przez zawał serca. Randy stara się stanąć na nogi i ułożyć swoje życie na nowo. Wiąże się ze striptizerką (Marisa Tomei) i próbuje odzyskać miłość córki. Jednak nic nie jest w stanie zastąpić mu adrenaliny związanej z walką. Kiedy na jego drodze pojawia się dawny rywal Ayatollah, Randy podejmuje rzucone mu wyzwanie i staje do walki, choć wie, że może być to ostania rzecz jaką zrobi w życiu….

Info: Czy mógłby powstać inny film, który przywróciłby do łask producentów aktora Mickey’a Rourke. Kiedyś ten przystojniak dzisiaj wygląda jak gangster z naszych koszmarów. Jednak wciąż aktorsko jest świetnie przygotowany. Obraz to po części opowieść o wrestlingu a po części o życiu, które nie zawsze układa się pozytywnie. Troszkę szkoda, iż nie doceniono Marisę Tomei, która dla wielu zagrała rolę swojego życia.

Star Trek

Kadr z filmu Star TrekKadr z filmu Star Trek

Premiera: 8.05.2009

Reż: J.J. Abrams

Opis: Losy galaktyki znajdują się w rękach Jamesa Kirka (Chris Pine), wiecznie spragnionego przygód chłopaka z Iowa, oraz Spocka (Zachary Quinto), którego wychowało społeczeństwo odrzucające wszelkie emocje. Żywioł i rozum. Instynkt i rozsądek. To niezwykłe partnerstwo będzie jedyną siłą, która ocali załogę przed niewyobrażalnym niebezpieczeństwem i pozwoli dotrzeć tam, gdzie nikt inny nie miał odwagi.

Info: Nowy przygoda z załogą USS Entrepraise od początku wydawała się być projektem bardzo ryzykownym. Bowiem, w jaki sposób zadowolić zarówno wiernych fanów oryginalnej serii oraz zapoznać z historią młodych widzów? Projekt J.J. Abramsa okazał się strzałem w dziesiątkę. Świetna gra aktorska, piękne plenery oraz niezbyt nachalne efekty specjalne sprawiły, iż nie tylko amerykanie pokochali tą gwiezdną przygodę. Mamy nadzieję, że wy także.

Kac Vegas

Kadr z filmu Kac VegasKadr z filmu Kac Vegas

Premiera: 7.08.2009

Reż: Todd Phillips

Opis: Czterech dobrych kumpli wyrusza na wieczór kawalerski do Las Vegas. Następnego ranka dopada ich kac-gigant, przyszły pan młody znika, a pozostali nie pamiętają, co się stało. Wyruszając na poszukiwanie kolegi, odkrywają, że jeden z nich poślubił striptizerkę, drugi miał doświadczenie homoseksualne, a wszystkich czterech ściga lichwiarz – bandyta.

Info: Amerykańskie komedie można było podzielić na te romantyczne i familijne oraz te dla nastolatków. Jednak, gdy do kin wprowadzony został Kac Vegas wszystko stało się inne. Do łask wrócą za pewne produkcje komediowe dla dorosłych widzów. Czwórka bohaterów zmuszona jest krążyć po Las Vegas w poszukiwaniu przyszłego pana młodego. Już od dawna wielu z nas podczas seansu tak dobrze się nie bawiło.

Bękarty wojny

Kadr z filmu Bękarty wojnyKadr z filmu Bękarty wojny

Premiera: 11.09.2009

Reż: Quentin Tarantino

Opis: Świat opanowała II Wojna Światowa. Grupa żydowsko-amerykańskich żołnierzy znanych jako “Bękarci”, sieje zgrozę w szeregach wojsk Trzeciej Rzeszy. Zgodnie z rozkazami mają mordować wroga w najbardziej bestialski sposób, jaki tylko będzie możliwy. “Bękarci” pod dowództwem porucznika Aldo Raine’a stawią czoła żołnierzom dowodzonym przez oficera SS – Hansa Landa.

Info: Genialna wojenna produkcja Quentina Tarantino, który postanowił odmienić losy wojny. Grupka amerykańskich żydów zostaje wysłana do europy, aby tam siać grozę wśród hitlerowców. W międzyczasie trwają przygotowania do zamachu na czołowych nazistów w malutkim Paryskim kinie. Poza tym do dzisiaj chyba wszyscy mają przed oczami Hansa Landę.

9

Kadr z filmu  9Kadr z filmu 9

Premiera: 18.09.2009

Reż: Shane Acker

Opis: W postapokaliptycznej przyszłości pewnej grupie szmacianych laleczek grozi zagłada. Zrobią wszystko, aby uratować swoje życie. Jedna z nich, nosząca na plecach numer 9, jest ich ostatnią nadzieją na przetrwanie. Na życie laleczek czyhają siejące zagładę, drapieżne kreatury nowego świata.

Info: Niezwykła opowieść o losie szmacianych laleczek, którym przyjdzie żyć w postapokaliptycznym Londynie. Próbą zmiany świata jest tajemnicze urządzenie, które może zupełnie odmienić losy ocalałych przy życiu lalek. Finał filmu okazuje się dla wielu rozczarowujący, ale jednak na uwagę zasługuje fakt, iż animacja staje się, co raz to lepsza. I oby tak dalej.

Dystrykt 9

Kadr z filmu Dystrykt 9Kadr z filmu Dystrykt 9

Premiera: 9.10.2009

Reż: Neill Blomkamp

Opis: W roku 1982 wprost na Johanessburgiem (RPA) zatrzymuje się statek kosmiczny. Rząd zatrzymuje obcych i umieszcza ich obozie nazwanym Dystryktem 9, będącym dzielnicą slumsów. Tam przybysze z kosmosu zmuszeni są zostać, aż światowe władze zdecydują, co z nimi zrobić. 28 lat później prywatnej firmie MNU zwierza się zadanie utrzymania porządku i przesiedlenie kosmitów do nowego obozu. Napięte stosunki między rasami zdają się osiągać apogeum. Kluczem do rozwiązania problemu staje się Wikus van de Merwe (Sharlto Copley) – pracownik Multi-National United, który zostaje wystawiony na działanie obcej biotechnologii.

Info: Obraz powstał z dala od amerykańskich wielkich studiów filmowych, przez co ma swoją magię. Cała historia pokazuje zmianę nastawienia do kosmitów głównego bohatera. Do końca nie wiemy czy to na skutek wirusa, czy to może ze względu na fakt większego z nimi przebywania. Wiemy jednak, że to Ziemianie czasem mogą być tymi złymi w kontaktach z kosmitami.

Odlot

Kadr z filmu OdlotKadr z filmu Odlot

Premiera: 16.10.2009

Reż: Pete Docter

Opis: Pewnego dnia Carl Fredricksen postanawia zrealizować marzenie swego życia i wyrusza w podróż do tajemniczej krainy w Ameryce Południowej. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że Carl podróżuje we własnym domu unoszonym przez setki balonów, a w wyprawie przypadkowo towarzyszy mu pewien ośmiolatek. Jednak prawdziwe przygody zaczynają się dopiero po dotarciu na miejsce, gdzie dwóch podróżników spotyka dziwacznego ptaka i mówiącego ludzkim głosem psa.

Info: Tylko Pixar mógł stworzyć historię o egocentrycznym staruszku, który postanawia wyruszyć ze swoim domem do Ameryki Południowej. Przypadek sprawia, iż Carlowi Fredricksenowi towarzyszyć będzie młody, otyły skaut Russel. Produkcja ta zawiera magię i uniwersalne przesłanie, że każdy z nas będąc małym dzieckiem miał jakieś tam marzenia. Pytanie tylko czy teraz o nich nie zapomnieliśmy?

Avatar

Kadr z filmu AvatarKadr z filmu Avatar

Premiera: 25.12.2009

Reż: James Cameron

Opis: Avatar opowiada historię sparaliżowanego byłego komandosa, który dostaje szansę odzyskania zdrowego ciała. Musi jednak wziąć udział w specjalnym programie militarnym o nazwie Avatar. W rolach głównych między innymi Sam Worthington, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez.

Info: Powiedzmy sobie szczerze, iż na liście filmów do obejrzenia w ubiegłym roku nie sposób ominąć najnowszej produkcji Jamesa Camerona. I to nie tylko ze względu na rewolucję w kinie trójwymiarowym. Ten obraz należy obejrzeć choćby ze względu na osobę samego reżysera, który od czasu Titanica nie nakręcił innej produkcji. Cameron jak żaden inny hitowy reżyser nie kręci na siłę. Za każdym razem tworzy coś niezwykłego. Avatar nas nie zawiódł, a was?

PS - (Filmy polskie i niezależne będą w osobnym newsie)

    • Dodaj nowy komentarz

      Komentarze

    • 21x30

      Scarlett666

      2010-01-02

      Patrząc na ranking, widzę, że mam dużo do nadrobienia : ). Ale większość z tych filmów i tak miałam zamiar obejrzeć, prędzej czy później.

      "Każda sztuka jest bezużyteczna."
      ~Oskar Wilde

    • 21x30

      Quagmire

      2010-01-02

      Reputacja: *

      Ciekawa sprawa z filmem “Opór”, wielka wrzawa trwała tylko do momentu premiery. Potem malkontenci chyba wreszcie obejrzeli film i zdali sobie sprawę, że reżysera najmniej interesowało tło historyczne. Bo to przecież kolejna opowieść o konflikcie braci. Tak więc film mimo darmowej reklamy przeszedł przez polskie kina niczym meteor.

      Z tych filmów nie oglądałem tylko Gommory, całkiem niezła lista, choć jest tu jeden bardzo przeciętny (9), i 2 dla mnie tylko solidne filmy (Opór i Kac Vegas- co do ostatniego, spokojnie, wiem, że jestem w mniejszości).

    • 21x30

      Trophy

      2010-01-02

      Reputacja: ****

      Ciekawy ranking. Obejrzałam 7 z 15 i faktycznie są to jedne z najlepszych obrazów roku 2009. Muszę obejrzeć “Avatara” i “Watchmen”.

      "Inside my heart is breaking
      my make-up may be flaking
      but my smile still stays on."

    • 21x30

      Genek

      2010-01-02

      Ja nie oglądałem “Avatara”, “Gomorry” i “Oporu”.
      Wg mnie najlepsze: “Watchmen”, “Gran Torino”, “Zapaśnik”, “Bękarty wojny”, “Dystrykt 9” i “Odlot”.

      http://Genek.pl

    • 21x30

      Kizibono

      2010-01-02

      Możecie się śmiać ale “Avatara” jeszcze nie oglądałem :), jednak niedługo się wybieram, słyszałem same miodne rzeczy o tym filmie, więc przekonamy się. Co do najlepszego filmu 09 roku to według mnie definitywnie “Bękarty Wojny” rewelacyjny film Quentina Tarantino, jak zwykle odwalił kawał świetnej roboty.“Gran Torino” także naprawdę bardzo dobry film, no i “Kac Vegas” po prostu miodna komedia, a teraz jedna z moich ulubionych.

    • Avatar-icon

      MakroX

      2010-01-02

      Nie widziałem Odlotu, Gommory i Avatara poki co (choc jutro z tym 3 ma sie zmienic ;))…

      9 to dla mnie jedna wielka lipa i bardzo duze rozczarowanie.

      Kac Vegas za to zaskoczenie z mega dawka smiechu i ozliwoscia ogladniecia filmu killa razy.

      Straznicy to wg Mnie tegoroczna wpadka, nikomu filmu nie polece i szczerze nie wiem do kogo jest film skierowany.

      Opór ciekawy i według mnie dobrze zrealizowany.

      Dystrykt zachwyca oczywiscie.

      Ale Zapasnik?? o czym jest ten film, co ma pokazac, niewiem.

      Wiec ranking sredni dla mnir. Ale oczywiscie sa gusta i guściki.

    • 21x30

      juskowiak

      2010-01-02

      Niby kazdy ma inny gust… po redaktorach z mojej ulubiuonej witryny wymagalbym nieco bardziej trafionych wyborow. nie zgadzam sie z ta klasyfikcja.

      opor – za co? za przeklamanie historii? redaktorzy czytali troszke o tej postaci? ja sceptycznie podszedlem do tej przeklamanej historii. obejrzalem kwadrans i podziekowalem. zdaje sie, ze typowa papka z hollywood.

      dystrykt 9 – brrrrrrr ale shit! rozumiem, ze w gatunku sf jest marny wybor, ale ten film jest katyastrofalny….

      9 oraz odlot – w pelni popieram!

      gran torino i zapasnik – prawdziwe perelki!!

      kac vegas – zdecydowanie naj komedia roku!

      watchmen – abitna, jedyna chyba taka, historia z komiksu. zdecydowanie na plus, ale bez rewelacji.

      bekarty wojny – bez przesady z tym filmem. same ohy i ahy. film dobry, ale czy az tak, zeby go kreowac na foaworyta oscarow czy w waszym plebiscycie/? nie jest az tak dobry.

      smlumdog – historia nie trzyma sie kupy, ale ok. niech bedzie

      ciekawy przypadek bb – jeden z lepszych filmow tego roku. akceptuje ten wybor.

      star trek?? – nieporozumienie…

      nieobecni:

      nasuwa sie kilka dla mnie oczywistych wyborow.

      droga do szczescia – redakcja widziala ten film? dzielo – tyle w temacie. dla mnie najlepszy film roku!

      dom zly – dlaczego go brakuje? tudziez inny polski film – rewers. naprawde bardzo dobre kino.

      watliowosc – widziala szanowna redakcja??
      stan gry z crowe, czlowiek na linie, ciekawy jest paranormal activity, a sidem dusz, a prawo zemsty????

    • 21x30

      Michal_­Dajer

      2010-01-02

      Juskowiak niestety nie da się usatysfakcjonować wszystkich.

      Jeśli chodzi o Drogę do szczęścia i Wątpliwość to owszem redakcja oglądała i docenia, ale niestety nie weszły na naszą listę.

      Polskie produkcje oraz kino niezależne będzie w osobnym newsie, który pojawi się w przyszłym tygodniu.

    • 21x30

      Kizibono

      2010-01-02

      juskowiak o 2010-01-02 14:21 napisał:
      Niby kazdy ma inny gust… po redaktorach z mojej ulubiuonej witryny wymagalbym
      nieco bardziej trafionych wyborow. nie zgadzam sie z ta klasyfikcja.
      opor – za co? za przeklamanie historii? redaktorzy czytali troszke o tej
      postaci? ja sceptycznie podszedlem do tej przeklamanej historii. obejrzalem
      kwadrans i podziekowalem. zdaje sie, ze typowa papka z hollywood.

      Skoro oceniasz film po kwadransie to nie mam pojęcia jak wytrzymałeś np. na “Bękartach” ;p, jeżeli biore się za film to nawet jeżeli mi się nie podoba już staram się dobrnąć do końca aby ocena była słuszna. Co do filmu to nie oglądałem ale możliwe, że celem filmu nie była historia po prostu opowieść o konflikcie braci ?


      dystrykt 9 – brrrrrrr ale shit! rozumiem, ze w gatunku sf jest marny wybor, ale
      ten film jest katyastrofalny….

      Dyskryt 9 to naprawdę dobra produkcja minionego roku, innowacyjny i ogólnie ciekawie opowiedziana historia.


      9 oraz odlot – w pelni popieram!

      Nie oglądałem ;p.


      gran torino i zapasnik – prawdziwe perelki!!

      Gran Torino owszem perełka, Zapaśnik dobry ;).


      kac vegas – zdecydowanie naj komedia roku!

      Świetna komedia, zgadzam się.


      watchmen – abitna, jedyna chyba taka, historia z komiksu. zdecydowanie na plus,
      ale bez rewelacji.

      Też dobrze ale bez rewelacji.


      bekarty wojny – bez przesady z tym filmem. same ohy i ahy. film dobry, ale czy
      az tak, zeby go kreowac na foaworyta oscarow czy w waszym plebiscycie/? nie jest az tak dobry.

      Już nie pierwszej osobie to mówię/piszę, jeżeli nie lubisz klimatów Tarantino filmu po prostu nie zrozumiesz a co za tym idzie ci się nie spodoba, tego filmu nie można oceniać na tylko “dobry”. Oczywiście to moja opinia.


      smlumdog – historia nie trzyma sie kupy, ale ok. niech bedzie

      Nie wiem co w tym filmie nie trzymało się kupy, film to po prostu pozytywna historia, aby przyjemnie się oglądało, film ogólnie dobry.


      stan gry z crowe, czlowiek na linie, ciekawy jest paranormal activity, a sidem
      dusz, a prawo zemsty????

      “Siedem dusz” bardzo dobry film, “Paranormal Activity” niezła produkcja ale ogólnie to po prostu amatorszczyzna. “Prawo zemsty” właśnie co do tego filmu to ja zupełnie nie rozumiem zachwytów, film jest po prostu niezły a jak na dzisiejsze standardy możecie nawet powiedzieć “dobry”

    • 21x30

      Ronaldinho

      2010-01-02

      Reputacja: ***

      Trophy o 2010-01-02 12:49 napisał:
      Muszę obejrzeć “Avatara”.

      Kizibono o 2010-01-02 14:03 napisał:
      Możecie się śmiać ale “Avatara” jeszcze nie oglądałem :)

      To co wy jeszcze robicie, siedzicie przed kompem i piszecie posty zamiast biec, jechać, lecieć prędko do kina. Ja w Drugi Dzień Świąt przejechałem 200 km w jedną stronę, tylko po to, aby zobaczyć “Avatara” w IMAX 3D, a bilety miałem już zarezerwowane tydzień wcześniej :)

      ...:::4 8 15 16 23 42:::...
      mikolaj.chodkowski@fdb.pl <---- jeśli brakuje galerii, zwiastuna lub chcesz się skontaktować, napisz na ten adres.

    • 21x30

      Genek

      2010-01-02

      juskowiak o 2010-01-02 14:21 napisał:
      droga do szczescia – redakcja widziala ten film? dzielo – tyle w temacie. dla
      mnie najlepszy film roku!

      dom zly – dlaczego go brakuje? tudziez inny polski film – rewers. naprawde
      bardzo dobre kino.

      O właśnie mi też brakowało tych dwóch filmów.

      http://Genek.pl

    • 21x30

      Kizibono

      2010-01-02

      Ronaldinho o 2010-01-02 15:08 napisał:
      To co wy jeszcze robicie, siedzicie przed kompem i piszecie posty zamiast biec,
      jechać, lecieć prędko do kina. Ja w Drugi Dzień Świąt przejechałem 200 km w
      jedną stronę, tylko po to, aby zobaczyć “Avatara” w IMAX 3D, a bilety miałem już
      zarezerwowane tydzień wcześniej :)

      No mam zamiar się wybrać na przyszły tydzień, no a jak wrażenia ^^ ?

    • 21x30

      Trophy

      2010-01-02

      Reputacja: ****

      Ronaldinho o 2010-01-02 15:08 napisał:
      Ja w Drugi Dzień Świąt przejechałem 200 km w
      jedną stronę, tylko po to, aby zobaczyć “Avatara” w IMAX 3D, a bilety miałem już
      zarezerwowane tydzień wcześniej :)

      To trzeba było po mnie wpaść, to prawie po drodze :)

      "Inside my heart is breaking
      my make-up may be flaking
      but my smile still stays on."

    • 21x30

      lechu_­1982

      2010-01-02

      Ciekawy przypadek…………, Opór i Gomorra to chyba niekoniecznie trzeba obejrzeć. Ale to moje zdanie ponieważ filmy widziałem ale niespecjalnie zachwycały. Co do reszty to się zgadzam jak najbardziej. Z całego rankingu nie widziałem jeszcze Avatara ale czekam aż trochę sale kinowe się opróżnią. I widzę że Terminator nie znalazł się w tej 15……… ;))))

      http://www.youtube.com/user/DrunkMasterOfficial

    • 21x30

      borciuchy

      2010-01-02

      Jeśli o mnie chodzi to brakuje “Siedem dusz” (premiera światowa wprawdzie w 2008 roku , ale polska w 2009). Do tego nowe odsłony “Terminatora”, “X-mena” i “Transformers”. Dobrą produkcją, choć w Polsce mało znaną jest “Pandorum”. Warto odnotować kolejne części “Epoki lodowcowej” i “Underworlda”. W tym zestawieniu nie pasują mi “Star Trek” (dobrze ale bez rewelacji), “Bękarty wojny” (film ma tylu zwolenników co i przeciwników, a ambitna produkcja to to nie jest), “Obywatel Milk” (zwykły film biograficzny). Ogólnie rok pod znakiem dobrego Sci-fi i mnóstwa kiepskich filmów (zwłaszcza polskie produkcje).

    • 21x30

      Genek

      2010-01-02

      Brakuje jeszcze “500 dni miłości”.

      http://Genek.pl

    • 21x30

      juskowiak

      2010-01-02

      “opor” – no nie sadze, zebym skrzywdzil ten film wylaczajac go po kwadransie. nie dosc, ze to typowa papka, to jeszcze klamliwa. jak mozna ten film tak pozytywnie oceniac? nie wiem. chyba MALO kto go bardzo dobrze ocenial, a tu jest. tego najbardziej nie rozumiem.

    • 21x30

      Ronaldinho

      2010-01-03

      Reputacja: ***

      Kizibono o 2010-01-02 15:28 napisał:
      no a jak wrażenia ^^ ?

      Niezapomniane. Ostatnie takie wrażenia miałem na każdej części “Władcy Pierścieni”. Do tego najlepsze 3D, najlepiej użyte CGI na masową skalę…. Piękny film.

      Trophy o 2010-01-02 16:28 napisał:
      To trzeba było po mnie wpaść, to prawie po drodze :)

      Tak tylko pewnie z 300km :) Ale jeśli chcesz obejrzeć ten film to pierwszy raz tylko i wyłącznie w 3D, no później nie będziesz wiedziała co tracisz.

      borciuchy o 2010-01-02 17:46 napisał:
      Do tego nowe odsłony “Terminatora”, “X-mena” i “Transformers”.

      To może jeszcze “2012”, “Bruno” i “Disaster movie” (nie widziałem).

      W tym zestawieniu
      nie pasują mi “Star Trek” (dobrze ale bez rewelacji), “Bękarty wojny” (film ma
      tylu zwolenników co i przeciwników, a ambitna produkcja to to nie jest),
      “Obywatel Milk” (zwykły film biograficzny).

      “Bękarty wojny” mają znacznie więcej zwolenników niż przeciwników i co ma do tego czy to jest ambitne czy nie, choć jest.

      Więc ogólnie o co ci chodzi ????

      ...:::4 8 15 16 23 42:::...
      mikolaj.chodkowski@fdb.pl <---- jeśli brakuje galerii, zwiastuna lub chcesz się skontaktować, napisz na ten adres.

    • 21x30

      muniez1

      2010-01-03

      15/15. niestety nie zrozumiała jest dla mnie pozycja “Oporu” na tej liście bo film nie dośc że mija się z prawdą historyczną (choc zazwyczaj nie ma to wpływu na mój osąd ale tu chodzi o to iż Ameryka ma w dupie naszą historię i woli zrobic wszystko po swojemu tylko po to żeby film lepiej się sprzedał) to jest po prostu kopią “Robin Hooda: Książe Złodzieji”. Tylko ramy czasowe się zmieniają
      Ale reszta całkiem całkiem. Czołowe pozycje z każdego gatunku. Brak małych filmów niezależnych no i kina europejskiego (w tym polskiego). “Gomorra” to za mało, chociaż miejsce w 15 jak najbardziej zasłużone.

    • 21x30

      Quagmire

      2010-01-03

      Reputacja: *

      Opór jest co najwyżej dobrym filmem, ale na jego przykładzie widać dlaczego Amerykanie nakręcili wiele bardzo dobrych filmów kostiumowych/ historycznych /wojennych.

      Bo dla nich liczy się fabuła a nie historia. Mimo, że często lubimy uznawać Amerykanów za głupszych od siebie, to w USA doskonale wiedzą, że do nauki historii służy co najwyżej film dokumentalny, ale na pewno nie fabularny.
    • 21x30

      justangel

      2010-01-03

      Ronaldinho o 2010-01-02 15:08 napisał:

      To co wy jeszcze robicie, siedzicie przed kompem i piszecie posty zamiast biec,
      jechać, lecieć prędko do kina. Ja w Drugi Dzień Świąt przejechałem 200 km w
      jedną stronę, tylko po to, aby zobaczyć “Avatara” w IMAX 3D, a bilety miałem już
      zarezerwowane tydzień wcześniej :)

      hehhee:) Dobre:)
      Tyle, że w drugi dzień świąt świętowałam urodziny przyjaciółki i nie w głowie mi było wybieranie się do kina, chociaż do IMAXU mam 5 km:)

      Co do całej listy, cóż, niektóre pozycje dyskusyjne… Gran Torino, Zapaśnika, 9, Bękarty wojny – te filmy widziałam i faktycznie są b. dobre. Co do reszty to chcę obejrzeć Strażników, natomiast Slumdog i Obywatel Milk to filmy poprawne ale bez przesady, by nazywać je najlepszymi fimami roku.
      A co do Avatara… na razie sie na niego nie wybieram i nie wiem czy w ogóle pójdę. Film zrobiony dla efektów, a bez fabuły może dziś jest interesujący, ale za 10-20 lat będzie śmieszył. Aby film mógł zostać pozycja kultową nie wystarczą dobre efekty specjalne, bo tu ciągle poprzeczka idzie w górę. Coś co dziś zaskakuje, za parę lat może śmieszyć – przypomnijcie sobie jakieś stare Godzille albo King-Kongi. Raczej nikt się nie zachwyca świetnymi, na owe czasy, efektami…

      [edit] Dystrykt 9 też bez wielkich rewelacji

    • 21x30

      Trophy

      2010-01-03

      Reputacja: ****

      justangel o 2010-01-03 11:27 napisał:
      A co do Avatara… na razie sie na niego nie wybieram i nie wiem czy w ogóle
      pójdę. Film zrobiony dla efektów, a bez fabuły może dziś jest interesujący, ale
      za 10-20 lat będzie śmieszył. Aby film mógł zostać pozycja kultową nie wystarczą
      dobre efekty specjalne, bo tu ciągle poprzeczka idzie w górę.

      Chyba nie przepadasz za filmami s-f. ;)
      Z tego co czytałam, to fabuła nie jest najgorsza. A to, że efekty, jak i film po jakimś czasie staje się przeszłością, że nikogo on nie obchodzi, to nie prawda. Oczywiście prawdą jest, że efekty specjalne mogą być coraz lepsze, ale z takim nastawieniem, ludzie w ogóle by nie robili filmów s-f, bo za trzy lata się o nich zapomni :) Jeżeli film jest dobry i ma świetne efekty, to chodzi też o to, aby W TYM MOMENCIE się nim cieszyć, jak się ogląda po raz pierwszy. Tego, że poprzeczka idzie w górę nie unikniemy.

      Coś co dziś
      zaskakuje, za parę lat może śmieszyć – przypomnijcie sobie jakieś stare Godzille
      albo King-Kongi. Raczej nikt się nie zachwyca świetnymi, na owe czasy,
      efektami…

      Może i niektóre momenty śmieszą, ale postacie te są już kultowe.

      "Inside my heart is breaking
      my make-up may be flaking
      but my smile still stays on."

    • 21x30

      borciuchy

      2010-01-03

      @ Ronaldinho
      Wg. mnie w tym zestawieniu brakuje głównie “Siedmiu dusz”. Jeśli chodzi o “Terminatora”, “X-mena” i “Transformers” to uważam je jako lepsze produkcje niż “Star Trek” znajdujący się w tym zestawieniu. Twórcy tych filmów sprostali zadaniu i nakręcili kontynuacje nie ustępujące swoim poprzednikom, co jest bardzo trudne. Zniżenie ich do filmów “2012”(chyba rozczarowanie roku), “Bruno”(dno totalne, najgorszy film roku), “Disaster movie” i dodał bym jeszcze G.I.Joe – to lekka przesada.

      @ “Opór”
      Film dobry, ale nie bardzo dobry. Jego obecność w 15 najlepszych filmów roku to lekkie zaskoczenie, ale tu nasuwa się pytanie co można by dać w jego miejsce, zachowując jakąś różnorodność w tym zestawieniu. Podobnie sprawa ma się z “Zapaśnikiem”, który fabułą przypomina film “Rocky”, a główną jego zaletą jest Mickey Rourke. Do każdego filmu można coś znaleźć, bo o gustach się nie dyskutuje. Tak jak wcześniej napisałem nie był to to szczególnie ciekawy rok dla kina, może po za kilkoma nowatorskimi produkcjami jak:“Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”, “Watchmen: Strażnicy”, “Avatar”, “Dystrykt 9”

    • 21x30

      Quagmire

      2010-01-03

      Reputacja: *

      borciuchy o 2010-01-03 12:39 napisał:
      Jeśli chodzi o
      “Terminatora”, “X-mena” i “Transformers” to uważam je jako lepsze produkcje niż
      “Star Trek” znajdujący się w tym zestawieniu. Twórcy tych filmów sprostali
      zadaniu i nakręcili kontynuacje nie ustępujące swoim poprzednikom, co jest
      bardzo trudne.

      Spadłem z krzesła…Obejrzyj w ten sam dzień Transformers 1 i 2, lub X-Men 2 i Wolverine’a, to zobaczysz o co wszystkim chodzi. Te filmy dzieli przepaść.

      PS za Opór wstawiłbym Frost/Nixon.

    • 21x30

      borciuchy

      2010-01-03

      Quagmire o 2010-01-03 12:56 napisał:
      Spadłem z krzesła…Obejrzyj w ten sam dzień Transformers 1 i 2, lub X-Men 2 i
      Wolverine’a, to zobaczysz o co wszystkim chodzi. Te filmy dzieli przepaść.

      Obejrzałem :P

      Proponuje porównać średnią ocen tych filmów z ich poprzednikami tutaj na fdb, czy na filmwebie i wyjdzie że to twoje zdanie jest raczej odosobnione.

    • 21x30

      Quagmire

      2010-01-03

      Reputacja: *

      borciuchy o 2010-01-03 13:20 napisał:
      Proponuje porównać średnią ocen tych filmów z ich poprzednikami tutaj na fdb,
      czy na filmwebie i wyjdzie że to twoje zdanie jest raczej odosobnione.

      Jestem przerażony tym, że masz rację…

    • 21x30

      Ronaldinho

      2010-01-03

      Reputacja: ***

      borciuchy o 2010-01-03 13:20 napisał:
      Proponuje porównać średnią ocen tych filmów z ich poprzednikami tutaj na fdb,
      czy na filmwebie i wyjdzie że to twoje zdanie jest raczej odosobnione.

      Polacy nie umieją oceniać filmów, więc nie biorę tych rankingów pod uwagę.

      borciuchy o 2010-01-03 12:39 napisał:
      @ Ronaldinho
      Jeśli chodzi o
      “Terminatora”, “X-mena” i “Transformers” to uważam je jako lepsze produkcje niż
      “Star Trek” znajdujący się w tym zestawieniu. Twórcy tych filmów sprostali
      zadaniu i nakręcili kontynuacje nie ustępujące swoim poprzednikom, co jest
      bardzo trudne.

      Nakręcili produkcje znacznie, znacznie ustępujące. “Transformers 2” np u mnie ma 3/10, a po czterech seansach jedynki w kinie dałem 9/10, choć to było po seansach kinowych. I to właśnie “Star Trek”, a nie pozostałe filmy wyżej wymienione, jest tym, który serię odświeża, nie ingoruje poprzednich części i jest świetnym, niegłupim filmem.

      @ “Opór”
      Podobnie sprawa ma się z
      “Zapaśnikiem”, który fabułą przypomina film “Rocky”, a główną jego zaletą jest
      Mickey Rourke.

      W żadnym punkcie film nie jest podobny, no może minimalnie w półpunkcie, ale to już takie przyczepienie się byłoby ostre.

      justangel o 2010-01-03 11:27 napisał:
      A co do Avatara… na razie sie na niego nie wybieram i nie wiem czy w ogóle
      pójdę.

      Ta… i później obejrzyj w domu na TV niedużym lub jeszcze na kompie i do tego 2D. A film jest w pełni spełniony w 3D, sam Cameron to tyle razy powtarzał, w tym jest częściowa rewolucja kina jaką wnosi “Avatar”. 3D może tak nie wpływa znacząco na odbiór, ale czyni ten film jeszcze bardziej pięknym niż jest. Więc jeżeli świadomie rezygnujesz z 3D, mają do tego jeszcze blisko IMAXa, to mogę ci tylko powiedzieć, że głupio postępujesz.

      Film zrobiony dla efektów, a bez fabuły może dziś jest interesujący, ale
      za 10-20 lat będzie śmieszył. Aby film mógł zostać pozycja kultową nie wystarczą
      dobre efekty specjalne, bo tu ciągle poprzeczka idzie w górę.

      Sorry, ale jakie to typowo polskie. Wypowiadać się o filmie bez jego obejrzenia. Skąd wiesz, że nie ma fabuły? Ja obejrzałem i mówię, że ma. Fabuły to nie ma “2012” czy “Transformers 2”. To nie jest film Baya czy Emmericha – syjamskich bliźniaków, które rozdzielono i każde z nich dostało po pół mózgu, to jest film JAMESA CAMERONA. Jeśli “Avatar” nie ma fabuły, to “Terminator” i “T2” też jej nie mają.

      Coś co dziś
      zaskakuje, za parę lat może śmieszyć – przypomnijcie sobie jakieś stare Godzille
      albo King-Kongi. Raczej nikt się nie zachwyca świetnymi, na owe czasy,
      efektami…

      Jeśli chodzi ci np o King Konga z 1933, to ja się tymi efektami zachwycam.

      ...:::4 8 15 16 23 42:::...
      mikolaj.chodkowski@fdb.pl <---- jeśli brakuje galerii, zwiastuna lub chcesz się skontaktować, napisz na ten adres.

    • 21x30

      justangel

      2010-01-03

      Trophy o 2010-01-03 12:26 napisał:
      Chyba nie przepadasz za filmami s-f. ;)

      Wręcz przeciwnie:)

      Z tego co czytałam, to fabuła nie jest najgorsza.

      A ja słyszałam akurat odwrotnie:) Że to schematyczny i prosty film, tyle że ładnie zrobiony. Jak jest naprawdę przekonam się jak w końcu obejrzę:)

      A to, że efekty, jak i film po
      jakimś czasie staje się przeszłością, że nikogo on nie obchodzi, to nie prawda.
      Oczywiście prawdą jest, że efekty specjalne mogą być coraz lepsze, ale z takim
      nastawieniem, ludzie w ogóle by nie robili filmów s-f, bo za trzy lata się o
      nich zapomni :) Jeżeli film jest dobry i ma świetne efekty, to chodzi też o to,
      aby W TYM MOMENCIE się nim cieszyć, jak się ogląda po raz pierwszy. Tego, że
      poprzeczka idzie w górę nie unikniemy.

      Wiesz mnie generalnie chodziło mi o to, że dobre efekty i zaskoczenie widza to za mało bo film uznać za fenomenalny czy kultowy. Jak nie ma sensownej fabuły to efekty nic nie dadzą, bo one z czasem staną się przestarzałe.

    • 21x30

      Ronaldinho

      2010-01-03

      Reputacja: ***

      justangel o 2010-01-03 16:31 napisał:
      Wręcz przeciwnie:)

      Gdyby tak nie było, to być wiedziała co w połączeniu z tym gatunkiem daje James Cameron.

      A ja słyszałam akurat odwrotnie:) Że to schematyczny i prosty film, tyle że
      ładnie zrobiony. Jak jest naprawdę przekonam się jak w końcu obejrzę:)

      Nie rób błędu i idź na 3D.

      Wiesz mnie generalnie chodziło mi o to, że dobre efekty i zaskoczenie widza to
      za mało bo film uznać za fenomenalny czy kultowy. Jak nie ma sensownej fabuły to
      efekty nic nie dadzą, bo one z czasem staną się przestarzałe.

      A np “Szczęki” mają jakąś sensowną fabułę? Można ją opisać w jednym zdaniu – “Rekin ludojad grasuje blisko często uczęszczanej plaży.”

      ...:::4 8 15 16 23 42:::...
      mikolaj.chodkowski@fdb.pl <---- jeśli brakuje galerii, zwiastuna lub chcesz się skontaktować, napisz na ten adres.

    • 21x30

      justangel

      2010-01-03

      Co do Camerona to owszem: zrobił niezłe filmy, ale największą fanką jego twórczości nie jestem. Wydaje mi się, że niestety czasem w jego filmach można odczuć przerost formy nad treścią. Ale co kto lubi.
      A film zobaczę, ale kiedy i czy w 3D to nie wiem. Powód zasadniczy: przy 3D kreci mi się w głowie:)
      Fanką “Szczęk” też nie jestem, bałam się na tym filmie za dziecka, teraz nie sądzę, żeby mnie nawet zainteresowały…

    • 21x30

      Ronaldinho

      2010-01-03

      Reputacja: ***

      justangel o 2010-01-03 20:51 napisał:
      A film zobaczę, ale kiedy i czy w 3D to nie wiem. Powód zasadniczy: przy 3D
      kreci mi się w głowie:)

      Polecam pójść na jakieś badania, bo to normalne nie jest, a może szybko uda ci się z jakiejś wady neurologicznej wyleczyć. A i są różne wersje 3D i może być tak, że tylko na jednej ci się kreci w głowie.

      Fanką “Szczęk” też nie jestem, bałam się na tym filmie za dziecka, teraz nie
      sądzę, żeby mnie nawet zainteresowały…

      Dlaczego? Bo stare i słabe efekty?

      ...:::4 8 15 16 23 42:::...
      mikolaj.chodkowski@fdb.pl <---- jeśli brakuje galerii, zwiastuna lub chcesz się skontaktować, napisz na ten adres.

    • 21x30

      justangel

      2010-01-03

      Badania miałam robione. Zarówno neurologiczne jak i laryngologiczne, i wszystko w porządku:)
      A “Szczęk” teraz nie oglądam, bo już mnie nie straszą. Jako dziecko bałam się na tym filmie, teraz się nie boję, cały nastrój grozy prysnął gdzieś wraz z wiekiem.

Redakcja

  • Michał Dajer Michał Dajer
  • Piotr Sarota Piotr Sarota
  • Marek Jacek Marek Jacek
  • Mikołaj Chodkowski Mikołaj Chodkowski